torsdag 8 december 2011

Jackie och Maria

Det hela började för ca 6 månader sen..
Jag hade för ett tag sen blivit av med en hund jag haft från en person som just då inte kunde ha sin hund, det vart min bästa vän.
När jag blev av med den hunden så mådde ja så himlans dåligt, aldrig mått så förut och det uppmärksammade min mamma och dom omkring mig. Jag blev kompis med Emma och hennes man och dom följde med mig till en person som dom visste behövde fodervärd eller om det va halvfodervärd till deras bullmastiff tik på ca 2 år, hade henne under någon dag, dom kom ut med henne till stallet allt gick toppen bra men de va ingen hund för mig.

Sen fick ja träffa en pitbull/amstaff hane på nått år som verkade hur mysig som helst och de va så bra för dom som ägde hunden bodde inte långt bort alls så vart ju att ja va hundvakt ibland innan ja skulle bestämma mig. Tills hon sa vad han kostade i månaden, han hade problem med magen och ögonen så veterinären skulle man få besöka, jag som just då inte visste så mycket som jag vet nu om hundar och deras "problem" tackade nej till att ta den hunden... 

Sen gick det några dagar och ja får ett MMS med en bild på en jätte fin tik som behövde akut omplaceras, fick veta att allt som behövdes med henne var att man skulle tvätta henne med special schampoo ca 2 ggr veckan.
Fick komma hem till personen som hade hunden just då och fick sätta mig i soffan, sen hör jag hur någonting rusar in i varsagsrummet och kollar runt snosar på ALLT och ville busa, där såg jag min livskamrat springa in för första gången...



Dagarna gick och ja kunde inte tänka mig allt som skulle komma ske..

Jackie's ägare var en tjej som bodde i Gnesta en rätt bra bit från där ja bor, hon hade gjort upp ett köpekontrakt mellan sig och personen som hade Jackie i någon dag innan jag hämtade henne. I det kontraktet hade som gjort upp att inbetalningen skulle ske ett visst datum, det datumet va någonstans omkring mitten av månaden o ja hade inte 3000 förens i slutet.
Först gick det bra att jag och ägaren gjorde en avbetalningsplan 1000 kr i 3 månader, men sedan på nått sett ångrade hon sig och hotade med att hämta Jackie unde helgen som jag jobbade, då vi skickat in de första tusen kronorna.
Jag stod på jobbet och skakade o grät, såhär höll de på tills hon fått sina pengar.

Sen började ja fokusera mer på varför hon kliade sig så pass mycket, och vad för foder hon skulle äta.
När hon kom till mig hade hon sår på både mage och ben efter kliandet och naggandet, hon hade ingen päls på kanterna på öronen. Tyckte så synd om henne, och med min okunskap så tog ja hjälp av andra, testade eukanoba sensetive skin, men det fodret åt hon inte, sen testade jag Britt care ett foder för bra hud med, det åt hon inte heller sen fick hon samma foder som jag fick med när jag fick henne doggy ett skitfoder för en foderallergi hund.



Frågade förra ägaren och hon som fött upp valparna om vad de kunde va hon va allergisk mot. 
Skulle fått hennes sjukjournal som förra ägaren lovat ge mig efter sista inbetalningen, men som förutspått så fick ja den inte, gick till vet för att kolla Jackie's öron då det såg infekterat ut, och fick recept på kortison ( tror ja de hette).
Hämtade aldrig ut det då ja skulle enligt vet på använda det tills de försvann eller livet ut, satte istället på lite vaselin och hennes öra blev bättre..Efter många om och men så har jag nu hittat hennes foder som hon tål, Precept sensicare. Hon har lagt med av att klia och mår så mycket bättre. Öronen är fina, pälsen är fin, tänk om förredetta ägaren kunde försökt kollar foderallergi, då hon hakat upp sig på att det var rent svamp som Jackie haft o badat henne i ca 6 månader..

Nu har vi kört precept i ca 3 månader snart och vi fick tillsätta färskfoder då hon gick ner nått kilo .

Vi fortsätter vårat lilla resa och hoppas att hon stannar kvar hos oss, vi kommer jobba med detta och hoppas att det försvinner helt. :)

/Jackie och Maria

Jackie och Maria fortsättning.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har full förståelse för att det gör ont i hjärtat att ha en sjuk hund, men din text får mig ändå att fundera lite. Du experimenterar ju lika mycket med hunden själv. Trots att du inte fått sjukjournalen, så har du inte kollat upp vad den är allergisk mot. Och du tar dig friheten att låta bli att medicinera den, trots att du inte ens vet vad kortison är. På vilket sätt kan det vara bra? Jag förstår att du vill väl, men du kanske ska tänka efter lite innan du tar beslut nästa gång. Hoppas hon blir bättre, och att ni får ett bra liv tillsammans.
    /Sara

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer här, ni behöver troligtvis genom gå en allergi utredning, kanske kan ni hitta felet i födan, har hon en över känslighet mot något födo ämne så finner ni det genom en foder utredning, beställ tid hos en dermatolog som väg leder dig hur du gör.
    Om ni inte hittar något där behöver ni troligtvis göra ett prick test- alternativt blod prov för att få fram vad hunden lider av.. Det finns mycket saker en hund kan vara allergisk mot, det kan vara en luft buren allergi ex..
    Att låta en hund som har klåda och utslag gå obehandlad kan ställa till en hel del, om jag vore du hade jag bokat tid för länge sedan..
    Jag hoppas din hund är försäkrad, allergi utredningar är inga billiga saker.

    Önskar dig all lycka med hunden och att den blir bättre.

    SvaraRadera